DDK SM „Czechów” oraz Galeria Pomost serdecznie zapraszają na wernisaż wystawy Roberta Pranagala pn. „Memu miastu”, który odbędzie się 30.01.2020 r. o godz. 18:00.
Wystawa stanowi trzecią i ostatnią odsłonę prezentacji fotografii składających się na projekt pt. MEMU MIASTU. To fotografie nie prezentowane na wcześniejszych wystawach z tego cyklu, zamykające w pewnym sensie zbiór wystawowy.
Projekt MEMU MIASTU powstał pierwotnie w 2018 r. jako wystawa 41 fotografii będących osobistym upamiętnieniem roli Lublina w historii odzyskania niepodległości i cofnięciem się w czasie do miasta z okresu międzywojnia. To zaproszenie do podróży śladami znakomitych polskich fotografików, którzy związani byli z Lublinem i fotografowali go w tamtym czasie, takich jak Edward Hartwig, Jan Bułhak, czy też Stanisław Jacek Magierski. To powrót do miejsc znanych z mistrzowskich ujęć wybitnych twórców, pokazanych jednak na nowo. To również odwiedziny zakamarków miasta, często zupełnie nieznanych, które z różnych powodów oddziałują jednak na autora. To wreszcie kolejny powrót autora do historycznych technik fotograficznych – tym razem do oleju – techniki popularnej w początkach XX w. wśród piktorialistów, takich jak np. Robert Demachy. Charakterystyczne jej cechy zostały wykorzystane do wykreowania nastroju i klimatu dwudziestolecia, nadając współczesnym fotografiom zupełnie nowego wymiaru. W 2019 roku projekt został rozbudowany o kolejne fotografie, które złożyły się na 101 obrazów zawartych w albumie pot tym samym tytułem. Jesiennej prezentacji albumu towarzyszyła część druga wystawy, składająca się z 20 nie prezentowanych wcześniej fotografii. Włączając niniejszą wystawę, publiczność mogła zobaczyć w sumie 60 prac z cyklu.
Projekt zrealizowany w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin i objęty patronatem przez Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców oraz Związek Polskich Artystów Fotografików.
Jeśli przyjmiemy, że fotografia jest dokumentem, to prace Roberta Pranagala paradoksalnie nim są i jednocześnie są dokumentu zaprzeczeniem. Są, bowiem ich powstanie to zapis na światłoczułej warstwie negatywu poddanego chemicznej obróbce, finalnie niezwykle trwałego i dającego się przechowywać dla potomnych. I gdyby autor na tym poprzestał, powstałoby kolejne – pewnie historycznie ważne – fotograficzne archiwum pokazujące miasto Lublin z roku 2018. Tyle, że Robert Pranagal uznał, że taki wizerunek miasta to za mało. Wybrał drogę żmudnej i kapryśnej techniki oleju, świadomie stając się fotografem z przełomu XIX i XX wieku. Taka postawa wyklucza pośpiech i wręcz zmusza do skupienia w czasie pracy. Siłą rzeczy fotograf kontempluje rzeczywistość, wybierając miejsca które jego zdaniem (po obróbce) przywracają klimat miasta sprzed stu lat. I takie właśnie działanie, ta mistyfikacja odbiera tym pracom walor fotograficznego dokumentu. Pewnie na szczęście, bo w tym swoim pędzie, zabieganiu nie zauważamy już siedzących na podwórku sąsiadów, bawiących się dzieci i malowniczych zaułków własnego miasta.
Lucjan Demidowski
Robert Pranagal, miłośnik eksperymentu fotograficznego oraz technik szlachetnych i alternatywnych. Autor siedmiu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Zdobywca medali, wyróżnień i nagród na międzynarodowych salonach fotografii. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej. Uhonorowany tytułem Wybitnego Artysty Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (E. FIAP), a także Medalem Za Zasługi dla Fotografii Polskiej w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości (1918–2018) oraz Medalem 700-Lecia Miasta Lublin.