Już 23 listopada o godz. 18:00 odbędzie się finisaż wystawy filmoznawczej Poli Wasilczyk. Plakaty stanowią interpretacje filmów „cesarza japońskiego kina”, Akira Kurosawy.
„Nazywam się Pola Wasilczyk. Jestem absolwentką grafiki Instytutu Sztuki UMCS w Lublinie. Zajmuję się projektowaniem graficznym, fotografią i animacją, w technikach 2D oraz 3D. Fotografia i branża graficzna zawsze były moją pasją, a animacja i film są mi szczególnie bliskie – zajmuję się nimi zawodowo. Na wystawie prezentuję serię plakatów do filmów Akira Kurosawy. Cykl składa się z dziewięciu plakatów do wybranych filmów reżysera, które powstały w różnych okresach twórczości tego wybitnego japońskiego reżysera. Jego filmy zasługują, na uwagę i przypomnienie zwłaszcza, że wywarły one ogromny wpływ na wiele pokoleń filmowców na całym świecie. Prezentowane plakaty dotyczą następujących filmów: „Rashomon” – 1950, „Piętno śmierci” – 1952, „Siedmiu samurajów” – 1954, „Tron we krwi” – 1957, „Straż przyboczna” – 1961, „Sanjuro – Samuraj znikąd” – 1962, „Rudobrody” – 1965, „Sobowtór” – 1980, „Ran” – 1985. Prace zostały zrealizowane w technice druku cyfrowego o wymiarach: 100×70. Kierowałam się zasadą, że prostota i symbol to wszystko, czego potrzebuje udany plakat. Starałam się, by były one moją indywidualną wypowiedzią, czymś więcej niż tylko informacją o poszczególnych filmach lub tylko ich reklamą. Projektując, nie wykorzystywałam istniejących kadrów filmowych, ale starałam się stworzyć plakat artystyczny – ciekawą ilustrację, oryginalne, graficzne przedstawienie głównego motywu. Moje projekty są kompozycjami o bardzo uproszczonej, ale wyrazistej formie – działają dużą płaszczyzną koloru, prostym układem poszczególnych elementów. Ważną rolę odgrywają mocne zestawienia kolorów kontrastujących lub dominujący akcent barwny. Kolory dość „mroczne” oddają nastrój filmów. Istotną rolę gra mocna, nasycona czerwień – symbol odwagi, determinacji, męskości, władzy, radości, szczęścia, miłości, namiętności, losu, przywództwa, działania twórczego, oczyszczenia, cierpienia, ofiary, poświęcenia, jak również symbol zdrady, kłamstwa, nieprawości, nienawiści, niebezpieczeństwa, zbrodni, rzezi, krwi, pomsty, bitwy. Symbol przywołuje uczucia, które w filmach Akira Kurosawy pojawiają się bardzo często. Celem powstałego cyklu plakatów jest zachęcenie szerokiego kręgu odbiorców do poznania niezwykłej twórczości – dziś już nieco zapomnianej.”
Pola Wasilczyk
