DKF „16” i Kino ABC – 26.03.2022 r.

26.03.2022           
godz. 15:15              
ŚMIERĆ NA NILU

USA 2022
reż. Kenneth Branagh obsada: Kenneth Gal Gadot, Armie Hammer, Tom Batema (127’) 
cena: ulgowy 12 zł, normalny 15 zł, karta stałego klienta 10 zł    
    

Thriller detektywistyczny w reżyserii Kennetha Branagha na motywach powieści Agathy Christie z 1937 r. Sielankowy nastrój miodowego miesiąca młodej pary, spędzającej podróż poślubną na luksusowym statku rzecznym, zostaje przerwany przez ponure zdarzenie. Beztroska wycieczka po Egipcie zmienia się w poszukiwania mordercy, na czele których staje jeden  z uczestników rejsu po Nilu, niezawodny Hercules Poirot. Egzotyczna, tajemnicza i niepozbawiona niebezpieczeństw sceneria stanowi znakomite tło tej mrocznej opowieści o obsesyjnej miłości i jej tragicznych skutkach.

Reżyserski i aktorski dorobek Kennetha Branagha dzieli się na dwie, wydawałoby się, niekompatybilne części. Z jednej strony wytrawny inscenizator Szekspira, twórca kameralnych dramatów, takich jak „Belfast”. Po drugiej stronie Branagh w wersji komercyjnej: niemiłosiernie szarżujący na ekranie w rolach rosyjskich gangsterów, zaś za kamerą nie do końca radzący sobie z wymogami wielkobudżetowego popcornowego kina. (…) Tymczasem film „Śmierć na Nilu” okazał się niespodzianką. (…) jest wspaniale wystylizowany, elegancki, z fantastyczną obsadą (…) sprawdza się nie tylko jako hołd złożony królowej kryminału. Scenariusz dopisuje do fabuły pobieżny, lecz sprawnie rozegrany konflikt klasowy, a śledztwo prowadzone przez detektywa zaprawia solidną dawką goryczy. Także sam Poirot jest tu znacznie ciekawszym bohaterem, który z butą, obsesjami i dziwactwami maskuje fizyczne i psychiczne rany  z przeszłości.
Jakub Demiańczuk: Polityka

godz. 17:30  
THE HAND OF GOD
Włochy 2021
reż. Paolo Sorrentino
obsada: Filippo Scotti, Toni Servillo, Teresa Saponangelo (125’) 
cena: ulgowy 12 zł, normalny 15 zł, karta stałego klienta 10 zł       

Uhonorowany Oscarem scenarzysta i reżyser Paolo Sorrentino przedstawia historię młodego Fabietto Schisy, osadzoną w niespokojnym Neapolu lat 80. „The Hand of God” to opowieść, w której nieoczekiwane chwile radości, jak przybycie piłkarskiej legendy Diego Maradony, przeplatają się z równie nieoczekiwanymi tragediami. Los rozdaje karty, łzy i śmiech się mieszają, a splot zaskakujących wydarzeń kształtuje przyszłość Fabietto. Sorrentino powraca do domu, aby opowiedzieć najbardziej osobistą ze swoich historii — osnutą wokół losu, rodziny, sportu, kina, miłości i straty. „The Hand of God” to film lekki i przyjemny, w którym nawet tak potencjalnie emocjonalne zdarzenia jak niespodziewana śmierć bohaterów, zaraz kontrowane są żartem o siostrze bez przerwy siedzącej w toalecie. Dramat zamienia się w komedię, a komedia w dramat, bo na każdą tragedię Sorrentino ma przygotowany humorystyczny wtręt. Na wszystkie poważne refleksje, przypada ironiczna puenta. Reżyser idealizuje swoją młodość, nasączając opowieść miłością do kina i nostalgią za sielskim klimatem Neapolu lat 80.